اپلیکیشن مرکز پویا نمایی صبا
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

تعداد بازدید:7
روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا

عروسک ها در «شبکه کوچک» منتقد می‌شوند

«شبکه کوچک» عنوان مجموعه ای عروسکی- زنده است که با زبان طنز نقدی بر شبکه‌داری و شیوه‌های برنامه سازی دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مجموعه با همکاری مرکز پویانمایی صبا تولید شده است. قصه این سریال حول محور راه اندازی یک شبکه تلویزیونی توسط تعدادی عروسک و پسر جوانی به نامسهراب شکل گرفته است. عروسکها به سهراب کمک میکنند که شبکه خودش را دست و پا کند. در ادامه شخصیتسهیلا بهعنوان خواهر سهراب به این گروه اضافه میشود. علاوه بر قصههای اصلی در شبکه، برنامههای تولیدی و تأمینی با شیوههای عروسکی، پویانمایی و واقعگرا که توسط شخصیتهای شبکه تهیه شده است نیز به عنوان آیتم در برنامه شنبه تا سهشنبه ساعت 20:00 از شبکه نسیم پخش شده است. به همین مناسبت با عوامل سریالشبکه کوچک گفتوگو کردهایم: شبکه کوچک معیاری برای جدی گرفتن کارهای عروسکی میثم حیدریان، کارگردان تلویزیونی سریالشبکه کوچک از تجربه شیرین حضورش در گروه شبکه کوچک، گفت: شبکه کوچک برای من تجربهای شیرین و پر چالش بود. گروه کارگردانی برای اجرای هر صحنه وقت زیادی را صرف طراحی و چیدمان دوربینها میکرد. وقتی بخواهید طراحی صحنه را از شکل رایج مجموعههای پیشین عروسکی در تلویزیون خارج کنید و شخصیتها را به عمق تصویر ببرید و به آنها و دوربین فرمان حرکت دهید، مجبورید که برای هر صحنه طراحی مخصوص به خودش و چیدمان دوربین جدیدی را داشته باشید. وی ادامه داد: جابهجایی دکورها نیاز به پشتیبانی فنی خاصی دارد، چون در کار عروسکی، عروسکگردان نیاز به نمایشگری دارد که تصویر عروسک خودش را ببیند و گروه ما باید برای هر صحنه کابلکشی نمایشگرها و رساندن تصویر از دوربین به اتاق فرمان و از رژی به نمایشگرهای عروسکگردانی را از ابتدا انجام میداد و این روند تولید را طولانیتر میکرد. حیدریان افزود: عشق و اعتقاد به رساندن کار با کیفیت برای مخاطب ایرانی تمام گروه را موظف میکرد که این وقفه را بپذیرد. در قصه و موضوعات، میتوان هر برنامهای را به نقد کشید یا ممکن است مورد پسند بخشی از مخاطبان نباشد. شبکه کوچک باعث شد که برنامهسازان عروسکی شکل تولید این گونه را کمی جدیتر بگیرند تا برنامههایی که بعد از این ساخته میشوند از استاندارد بالاتری برخوردار باشند. سریالشبکه کوچک نقدی بر شبکهداری و شیوههای برنامه سازی و پخش در صدا و سیما بود رضا طالبزاده، مجری طرح و مدیرتصویربرداری سریالشبکه کوچک درباره سختیها و مزیتهای تولید یک برنامه آیتمیگفت: اتاق فکر برنامه قبل از شروع به کار نویسندگان، تمام برنامههای عروسکی بعد از انقلاب را که از تلویزیون پخش شده بودند و نیز مجموعههای موفق خارجی را به دقت بررسی کردند. این مطالعه این امکان رو به ما میداد که در طراحی سبک آیتمها بتوانیم شیوهای نو ارائه دهیم. طالبزاده در پاسخ به اینکه الان که تقریبا به پایان فصل اول مجموعه رسیدهایم، بازخوردها تاکنون چطور بوده و احتمالا چه تغییری در روند ادامه کار شما ایجاد میکند، گفت: صادقانه بگویم بازخوردهای مثبت خیلی بیشتر از انتظار ما بود. ما در این برنامه از هیچ چهره معروفی استفاده نکردیم، تمام عروسکها برای مخاطب چهرههایی تازه بودند و پیشبینی ما این بود که پذیرش و استقبال از این شخصیتها به این میزان، احتمالا در پایان فصل دوم باشد. وی ادامه داد: زمانی که برنامه شش ماه روی آنتن تلویزیون بود در بخش آیتمگرمابه دو عروسک سنگ پا وصابون خیلی به مذاق مخاطب خوش نیامد و انتقاداتی شد، هرچند کلیت آیتمگرمابه یعنی فضای ایرانی و موزیکال و استفاده از لهجهها برای مخاطب جذابیت زیادی داشت. آیتمیبودن برنامه این امکان را به ما میدهد که نکات مثبتگرمابه را حفظ کنیم و بخشهایی را که جذابیت کمتری داشته، تغییر دهیم. این اتفاق ممکن است برای آیتمهای دیگر برنامه یا برای عروسک ها نیز بیفتد. وی درباره روند طراحی و ساخت دکورها، افزود: برای ایجاد تصویر تازه در یک برنامه عروسکی و نزدیک شدن به استاندارد برنامهسازی عروسکی در سطح بینالمللی لازم بود که فضای وسیعی در اختیار ما قرار بگیرد. ما برای این کار یکی از انبارهای شهرک سینمایی ایران (غزالی) را به مساحت تقریبی 3000 متر در اختیار گرفتیم. این سوله، انبار بود و حتی ابتداییترین امکانات زیرساختی مثل آب، برق و گاز را هم نداشت و تمام فضای سوله مجهز به تمام زیرساختهای حرفهای یک استودیو برنامهسازی شد. وی خاطرنشان کرد: هدف ما این بود که یک استودیو با زیرساخت استاندارد در پایان کار به مجموعه صداوسیما اضافه شود و باقی بماند. این سوله از نظر ارتفاع استاندارد برای نور پردازی، تهویه، برق کشی ایمن، دو اتاق کنترل برق و نور، عایق نور و صدا، اتاق رژی و فنی، تجهیزات ایمنی برای حوادث احتمالی مثل آتشسوزی، دوربینهای مدار بسته و هر چیزی که برای ایجاد یک استودیو لازم بود، تجهیز شد. وی تصریح کرد: هدف هر برنامه طنزی، نقد اجتماعی و نقد وضع روز جامعه از دل قصهها و موقعیتهایی شیرین و طنازانه است. ما سعی داشتیم نقد اول را به سمت خودمان بگیریم. در واقع شخصیتهای عروسکی در شبکه کوچک، کاری مشابه کار عوامل برنامه داشتند یعنی برنامهساز بودند و بخشی از موضوعات ما نقدی بر شبکهداری و شیوههای برنامهسازی و پخش در صداوسیما بود. طالبی خاطرنشان کرد: عروسک این قابلیت را دارد که حرفهایی را از زبانش بشنوید که هیچ شخصیت انسانی قادر به گفتنش نباشد. یعنی عروسک میتواند در کلام، شیوهای چنان نقادانه داشته باشد و صریح و مستقیم به مسائلی اشاره کند که در عین حال، گزندگی آن نقد برای شنوندگان همچنان شیرین باشد. وی در پاسخ به اینکه چرا برای دیده شدن بهتر برنامه از بازیگران آشنا برای مخاطب استفاده نکردید، گفت: این تصمیم دو دلیل عمده داشت: اول اینکه تلویزیون در این چند سال پر بود از برنامههایی که تمام بار برنامه بر دوش یک شخصیت معروف بود. ما سعی داشتیم شبکه کوچک مخاطبش را از طریق ارائه یک برنامه با کیفیت جذب کند. مورد دوم موزیکال بودن برنامه بود و ما نیاز داشتیم که بازیگر علاوه بر توان بازیگری و مشخصات ظاهری شخصیتسهراب در متن، آشنا به موسیقی هم باشد و توانایی خوانندگی نیز داشته باشد. وی ادامه داد: از افراد زیادی برای این نقش آزمون گرفتیم و توانستیم بهترین را انتخاب کنیم. با وجود تمام مخالفت هایی که برای انتخاب مهدی نائینی و مینا سلیمی داشتیم، ایستادیم و این دو نفر هم توانستند با تلاش و استعدادشان همه را راضی کنند. طالبزاده گفت : درباره نقش سهیلا بیشتر بازیگرانی که برای این نقش آزموده شدند شیوه صحبت کردن با عروسک را مشابه حرف زدن با یک کودک در نظر میگرفتند و با وجود توضیحات زیاد این توان را نداشتند که در ذهنشان عروسک را مانند یک بازیگر نقش مقابل انسان در نظر بگیرند. وی تأکید کرد: شما تصور کنید با شخصیت عروسکسرمهخان که در داستان ما رئیس و تهیهکنندهشبکه کوچک است با لحن شبیه به مربیان مهد کودک صحبت میشد. بازیگری کنار عروسک، چند تفاوت عمده با بازیگری در یک سریال داستانی واقعگرا دارد؛ یعنی باید تلاش کنید که دیده نشوید و این اصلا ساده نیست. طالبزاده افزود : بازیگر در کنار عروسک هر کاری انجام میدهد که عروسک دیده شود. برای صداپیشه موقعیت ایجاد میکند و در گفتوگوها فضایی را فراهم میکند که صداپیشه عروسک بتواند شوخی خاص و تکیه کلام عروسک را به کار ببرد. هر دو بازیگر ما در این پروژه فوق العاده بودند. وی خاطرنشان کرد: این نکته را فراموش نکنید که در تمام صحنههایی که بازیگران در کنار عروسکها هستند، در کنار پای بازیگر و روی زمین عروسکگردانها پنهان شدهاند و هر عروسکگردان روی چرخی متحرک نشسته و یک مانیتور مخصوص به خودش را دارد. بازیگران باید در عین حواس جمعی برای ادای دیالوگهای صحیح در یک موقعیت بداهه پردازانه به فضای حرکتی خود و عروسک گردانان نیز دقت میکردند. مجری طرح و مدیرتصویربرداری سریالشبکه کوچک در پایان گفت: همچنان معتقدم که برنامه با کیفیت را مخاطب بهخوبی تشخیص میدهد و تمام تلاش گروه ما برای ارائه یک برنامه با کیفیت است. تمام بازخوردهایی که از مردم در فضای مجازی و نیز از همکاران گرفتیم به ما این امکان را میدهد که نواقص و کاستیها را برطرف کنیم تا در ادامه، کار بهتری ارائه دهیم.

آخرین اخبار

. تست لوگوی دیفالت . نسیم در پاییز 1401 . ما،جامعه و نسل امروز...سلام بر ابراهیم . به بهانه قسمت پایانی سریال پویانمایی سلام بر ابراهیم ما و ابراهیم هادی . «همسنگران» از روزهای جنگ می گویند . به بهانه پخش مجموعه «سلام بر ابراهیم» . بازدیدآقای مهدیان مدیر کل آرشیوهای سازمان صدا و سیما از آرشیو مرکز صبا . آغاز پخش مجموعه پویانمایی "سلام بر ابراهیم "از شبکه ۳ . « افسانه موزه ها» در قاب امید‎‎ . روایت عملیات های دفاع مقدس با هنر پویانمایی . آموزه های زندگی در «باغ قصه ها» . سری جدید «باغ قصه ها» در قاب شبکه پویا . 21 عنوان برنامه مرکز پویانمایی صبا در سیما به مناسبت محرم . سلام بر شهید کانال کمیل . مرکز پویانمایی صبا با ۵انیمیشن راهی بخش مسابقه پویانمایی فیلم شهر شد . تابستان در صبا . راه اندازی سامانه بروز رسانی تولیدات فاخر در مرکز صبا . نسخه سینمایی پویانمایی «سلام بر ابراهیم» آماده شد . اغاز فصل 4 مجموعه پویانمایی«ماهی بادکنکی» . حضور فعال مرکز پویانمایی صبا در جشنواره پویانمایی تهران‎‎ . درخشش مرکز پویانمایی صبا در بخش مسابقه تلویزیونی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران . موفقیت مرکز پویانمایی صبا در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران . حضور فعال مرکز پویانمایی صبا در جشنواره پویانمایی تهران . پخش انیمیشن گولوبولا با موضوع کرونا و بهداشت و درمان از شبکه نهال... . فینگلیا به شبکه پویا رسید . دنیای آبی در سایه روایت قصه، مهارت‌های زندگی را برای کودکان فرهنگسازی می‌کند . انیمیشن پیامبران در قاب شبکه نهال . پخش انیمیشن 4k «چیا» از شبکه پویا‎ . در نشست خبری عوامل پویا نمایی «پهلوانان» عنوان شد؛ . دو انتصاب در مرکز پویانمایی صبا . سبک زندگی ایرانی در خانواده ایرانی . نوروز 1401 با برنامه های متنوع مرکز پویانمایی صبا . یادداشت آقای لیوانی رییس محترم مرکز پویانمایی صبا در نوروز 1401 . ماه رمضان با « قصه های من و آقاجان در شبکه پویا» . نسیم در بالاخونه می پیچد . مجموعه پویانمایی «شکرستان» نوروز امسال در شبکه نسیم . شبکه نهال میزبان «حاکم و حاتم» می شود . جزئیات اتفاقی عجیب در یک سایت معتبر جهانی . «سارا و سامان» به شبکه پویا می آیند . مهدکودک حیوانات (فینگیلیا) با هدف هویت بخشی وتقویت اعتماد به نفس در خردسالان به تولید می رسد . فرزندان آفتاب در قاب شبکه امید . تدارک فصل جدید و دراماتیک «پند پارسی» در مرکز پویانمایی صبا . درخشش مرکز صبا در هجدهمین اجلاس فناوری رسانه . شخصیت‌های "پهلوانان" براساس ویژگی های ابرقهرمانی و فوق انسانی پردازش نشده اند/سری جدید پهلوانان نوروز۱۴۰۱ راهی آنتن می شود . با بهره گیری از موضوعات روز در مجموعه "کوچولوهای کنجکاو" قوه تخیل کودکان را تقویت می کنیم . باغ قصه ها در قاب شبکه دو . گفتگو «دیباچه» با رئیس مرکز پویانمایی صبا . تهیه کننده و کارگردان مجموعه پویانمایی "چیا" ؛ فیلمنامه و قصه جذاب تضمین کننده موفقیت انیمیشن ها در بازار نابرابر تولیدات داخلی و خارجی است . «شکرستان» به نوروز می رسد . خانه ما در قاب شبکه نهال

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

تمام حقوق این سایت متعلق به مرکز پویا نمایی مرکز پویا نمایی صبا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد.